המצע המלא של מפלגת החופש
נשלח: 09 דצמבר 2020, 01:04
המצע המלא ניתן לקרוא גם באתר של מפלגת החופש בקישור: https://freeisrael.org.il/מצע/
או להוריד את גרסאת הPDF שלו בקישור: https://freeisrael.org.il/wp-content/up ... %D7%AA.pdf
המצע שלנו
אנחנו גאים להציג את מצע "מפלגת החופש" לבחירות לכנסת ה- 24: אנו מאמינים כי רבים מהשסעים בחברה הישראלית מחריפים כתוצאה מהתערבות ממשלתית מיותרת ומזיקה, כאשר כל קבוצה מנסה להשתמש בכוחה של המדינה לחזק את עצמה, על חשבון קבוצות אחרות. לתפיסתנו, הדרך לחברה בריאה ומשגשגת, מבוססת על העיקרון "חיה ותן לחיות".
עקרון יסוד חירות האדם
חברה מודרנית, ליברלית ותוססת תלויה בחופש הביטוי והעיתונות, בחופש הדת והחופש מהדת, בחופש התנועה ובחופש ההתאגדות. בחברה מתוקנת כל אדם ריבון על חייו ואינו כפוף לשרירות לבם של פקידי הממשלה. תפקידה המרכזי של המדינה הוא להגן על חירות אזרחיה כך שיוכלו לנהל את חייהם בשלווה כרצונם, ללא חשש מאלימות וכפייה מצד הממשלה, אזרחים אחרים או איומים חיצוניים.
זכות האדם על גופו
מפלגת החופש מאמינה כי זכות האדם על גופו ואל למדינה להתערב בזכות האזרח להשתמש בגופו על מנת להתפרנס. כפי שכולנו זכאים להשתמש בגופנו על מנת להתפרנס, כך גם עובדי ועובדות תעשיית המין זכאיות לחופש מוחלט על גופן.
הפללת עובדות ועובדי המין או הצרכנים לא רק שאינה ממגרת את תעשיית המין אלא מובילה לכך שתעשיית המין מנוהלת על ידי גורמים עבריינים אשר מנצלים את עובדי ועובדות המין, מפעילים אלימות נגדן, לא משלמים מיסים ומגדילים את ההון השחור.
הרי הפללת עובדות ועובדים בתעשיית המין וכליאתן אינה מסייעת להן ואינה מספקת פיתרון לבעיותיהן אלא מחמירה את מצבן. בנוסף, היא מהווה פגיעה חריפה בזכות האדם על גופו וזכותו לחופש עיסוק.
יש כמובן להפריד בין תופעת הסחר בנשים וכפייה מכל סוג שהוא – אשר צריכות להיות מטופלות ביד קשה וחמורה – לבין נשים וגברים, בגירים וכשירים בנפשם, הבוחרים מרצונם החופשי להתפרנס בתעשיית המין ולאיש אין זכות לפגוע בפרנסתן ובזכותן על גופן.
כיום עובדי ועובדות מין אשר לא מעוניינות להסתכן בכליאה וענישה, לא יכולות לפרסם את עצמן ובכדי להציע את שירותיהן פונות לגורם שלישי אשר לוקח את הסיכון ומפרסם אותן בתמורה לרווחים. ככל שהמגבלות על התעשיה, הסיכון והענישה חריפים יותר – כך עובדי ועובדות המין מנוצלות יותר.
מפלגת החופש תומכת במאבק של ארגון ״ארגמן- ארגון נשים עובדות״ המייצג עובדים ועובדות נורמטיביות ועצמאיות אשר עוברות סבל ועוולות על ידי המדינה וכן תפעל לאי הפללה בתעשיית המין על ידי החלת מודלים מקובלים במדינות המערב המפותחות ובאופן הדרגתי כך שעובדות בתעשיית המין יוכלו לפרסם את עצמן לבדן וללא תלות.
אי הפללה בתעשיית המין תביא להורדה בהון השחור ובאחוזי הפשיעה, תשחרר משאבי אכיפה לצורך אכיפת פשעים בהם אכן יש קורבן ותביא לחופש תעסוקה בקרב עובדי ועובדות תעשיית המין המעוניינות בכך.
חברה
1. מפרידים את הדת מהפוליטיקה ומחזירים אותה לפרט ולקהילה. נישואים לתפיסתנו הם עניינם של אנשים בוגרים ולא צריכים להיות כפופים לרצונותיהם של פוליטיקאים ופקידים. בהתאם, אנו נגד התערבות ממשלתית ופקידותית בענייניהם האישיים של בני אדם ובחייהם האינטימיים. אנו סבורים שאין לאפשר למדינה לקבוע את זמני הפתיחה והסגירה של עסקים פרטיים. לא רק שיש בכך פגיעה בזכויות קניין, אלא שהדבר משלהב מתחים דתיים. אורח החיים השונה ביישובים שונים יסדיר את העניין בצורה הטובה ביותר האפשרית. יש לשער שלסופרמרקטים, מסעדות ופיצוציות בת"א יש אינטרס מסחרי בפתיחת עסקים בשבת. לעומת זאת, יש לשער שקיוסק שיהיה פתוח בשבת בבני-ברק, יפשוט רגל עד מהרה שכן מעטים יפקדו אותו בימי חול. אין צורך במדינה להסדיר בכפייה דברים שכאלה, ההיגיון הישר והאינטרס המסחרי מספקים. לבסוף, נבטל את המונופול של הרבנות הראשית על כשרות. כפי שנהוג בקהילות יהודיות בחו"ל, תווי כשרות יינתנו ע"י רבנים פרטיים בעלי מוניטין, שיצטרכו לזכות באמונם של חברי הקהילה, כדי שלתו הכשרות של אותם רבנים יהיה משקל בעיני הסועדים. תחרות חופשית בין הרבנים האלה תוריד את עלויות הכשרות מבחינת בעלי העסק ותהפוך את התהליך כולו לנקי ויעיל.
2. מקשיבים לקול ההיגיון – שמים סוף ל"מלחמה בקנאביס". המלחמה הזו היא למעשה מלחמה ביותר ממיליון אזרחים נורמטיביים. המלחמה לא הביאה להפחתת צריכת הקנאביס אלא ליצירתה של תעשיית הברחות, גידולים פיראטיים והפצת סמים אשר מהווה את הליבה לתרבות פשע נרחבת, מרתקת משאבים מהמשטרה, ומבתי המשפט, פוגעת בכך ביכולת הממשלה להגן על אזרחיה מפני פשעים אלימים ואף מגדילה בעקיפין את יוקר המחייה. לתפיסתנו יש לחדול ממדיניות הרסנית זו, ובעקבות מדינות מתוקנות אחרות, לפעול למען לגליזציה מלאה של קנאביס. בנוסף על כך, נפעל לביטול רישומים פליליים בגין עבירות צריכת קנאביס, ולחנינה המונית לעשרות אלפי ישראלים נורמטיבים שנפתחו להם תיקים פליליים למרות שלא פגעו באיש, כפי שמתבצע כיום במדינות ארה"ב בהן היתה לגליזציה. בראש ובראשונה, נפעל להפסקת התעללות המדינה בחולים הזקוקים לקנאביס רפואי. משבר הקנאביס הרפואי בישראל הוא דוגמה מפחידה ליכולתה של המדינה להרוס את חיי הפרט ע"י התערבות מיותרת, והוא גורם סבל בל יתואר לחולים קשים. על ממשלת ישראל לכבד מיידית את התחייבותה לפיה כל רופא ופסיכיאטר בישראל, יורשה לרשום קנאביס לכל חולה, על כל בעיה, בכל כמות אותה יקבע הרופא. החולה יוכל לשנות את סוג הקנאביס עפ"י רצונו, במגבלת הכמויות שקבע הרופא. כמו כן, החולה יורשה לייבא בעצמו מחו"ל את הקנאביס שרשם לו הרופא. את היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, שגרמה לכשלים חריגים שמיררו את חייהם של אנשים חולים, יש לסגור ולהחליפה בנציבות שתהיה אחראית רק על בדיקות מעבדה שיוודאו את תקינותו של קנאביס רפואי הניתן לחולים. את כשל השוק שגרם לעליית מחירי הקנאביס הרפואי במאות אחוזים יש לפתור באופן הדחוף ביותר, ואף לחקור אותו בוועדת חקירה ממלכתית כדי לוודא שהנסיבות שמנעו מחולים קשים נגישות לטיפול שנרשם להם ע"י רופא לא יחזרו על עצמן.
3. במקרה של מלחמה כוללת אל מול מדינות כמו איראן, עלינו לוודא שצה"ל מתנהל ביעילות מקסימלית. הדרך לוודא יעילות היא סינון של חיילים לקראת גיוס ומתן תמריצים כלכליים לחיילים מקצועיים עם תכונות מתאימות לתפקידם. צה"ל כיום אינו מקיים שוויון בנטל, גם לא בין החיילים שמתגייסים לשורותיו. חלק מהחיילות והחיילים מגויסים לתפקידים קשים ומסוכנים מבלי שיראו תגמול ממשי על כך, וחלק מגויסים למערכים מיותרים המאופיינים באבטלה סמויה וחוסר יעילות משווע. כל הוועדות שבדקו את הנושא, בן-בסט, שפר וברודט, קבעו כי ניתן לקצר את משך השירות בצה"ל מבלי לפגוע בתפקודו. לצערנו הממסד הפוליטי הקיים לא קידם רפורמה זו ולכן אנו נפעל לכך. לצד קיצור השירות והחיסכון במשאבי הצבא, יש להפוך יותר ויותר מסלולים בצה"ל למסלולי התנדבות במתכונת מקצועית כששכר הוגן בצדם. צה"ל יוכל לבחור אילו חיילים הוא פוטר מגיוס, ובתנאי שכל חייל שיגוייס יזכה לתגמול הוגן בהתאם לתפקידו.
4. אומרים לא למאגר הביומטרי. אנו מתנגדים מכל וכל למאגר הביומטרי שכופה על אזרחי ישראל למסור את נתוניהם הביומטריים. זאת על אחת כמה וכמה נוכח דליפתם בעבר של מאגרי מידע ממשלתיים דומים והשימוש למטרות זדון שנעשה בהם. אין אלא לשער שגם מאגר זה ידלוף, דבר אשר יקל, בין השאר, על זיהוים של ישראלים על ידי גורמים עוינים בארץ ובחו"ל. גם מבלי שידלוף, המאגר פגיע לשימוש לרעה. למשל, לנוכח שיעורי הרשעה בפלילים בישראל המתקרבים ל-100%, המאגר פותח פתח לשחיתות הכוללת שתילת ראיות ו"קיצורי דרך" משטרתיים בחקירה. את מטרות המאגר ניתן להשיג בפשטות על ידי תעודות זהות חכמות שאינן פוגעות בפרטיות האזרח ואנו נקדם תכנית זו כחלופה למאגר.
5. שומרים על החופש הדיגיטלי שלנו. פרטיות היא חלק בלתי נפרד מחברה חופשית. אנו נתנגד לכל ניסיון ממשלתי לרגל אחר תעבורת האינטרנט של אזרחים ישראלים.
6. מעבירים את החינוך לקהילה ומאפשרים בחירה בחינוך. לתפיסתנו חינוך שמנוהל במסגרת קהילתית יהיה קשוב יותר לצורכי כל תלמיד והוריו בהשוואה למערכת חינוך ריכוזית המנוהלת על ידי משרד החינוך. אנו תומכים לפיכך ברפורמה מבנית, מהותית במערכת החינוך שתאציל למוסדות חינוך, מנהליהם ומוריהם אוטונומיה ניהולית, תקציבית ופדגוגית בניגוד למצב השורר כיום בו תכנון "מלמעלה למטה" נכפה ע"י משרד החינוך. אנו נפעל לאפשר לכל הורה את החופש לבחור את מוסד הלימודים עבור ילדו וביטול שיטת אזורי הרישום. בנוסף נחתור להעניק לבתי הספר השונים חופש רב הרבה יותר בקביעת שיטת הלימוד, תכני הלימודים ומצבת המורים בכדי לאפשר גיוון ופלורליזם בהתאם לצרכים השונים והייחודיים של כל ילד. במקום שיטת ההקצאה הממשלתית של תקציבי החינוך הנהוגה היום (שיטת השעות) אנו תומכים בשיטת השוברים (וואוצ'רים) המייצרת מתאם מלא בין מספר התלמידים הלומדים במוסד החינוכי לבין התקציב הממשלתי אותו הוא מקבל. איננו רואים כל פסול בכך שתתאפשר תחרות חופשית בין בתי הספר אלא נהפוך הוא; אנו סבורים כי תחרות תביא לשיפור החינוך ולהפיכתו לקשוב יותר לצרכים השונים העולים מההתפתחות החברתית והטכנולוגית של המאה ה 21. הרפורמה גם תומכת בתגמול למורים על פי כישורים ולא על פי וותק, ומאפשרת גמישות באופני ההוראה, דבר אשר יעלה את מעמד המורה, את הסיפוק של המורה והאטרקטיביות של מקצוע ההוראה, כמו גם יעלה את רמת ההוראה הכללית. לא ניתן לארגוני המורים להמשיך ולסכל כל רפורמה מבנית במערכת החינוך.
7. מוציאים את ענף ההימורים מזרועות הפשע המאורגן. ממשלת ישראל פצחה במלחמה כנגד כל משחק הכרוך בהימורים, לרבות משחק הפוקר ומגוון משחקי מזל ומשחקים אחרים. מלחמה זו הביאה לכך ששוק זה מנוהל באופן שחור על ידי הפשע המאורגן ומניב לו רווחים נאים בחסות ממשלת ישראל. אנו רואים בעמדה זו צביעות ברורה נוכח מונופול ההימורים הממשלתי בדמות מפעל הפיס והטוטו שמאפשרים, ואף מקדמים הימורים. יתרה מכך, איסור זה מונע מאילת ומערים אחרות להצטרף לשורות ערי תיירות מערביות אחרות המציעות שירותי קזינו, ובכך אובד פוטנציאל תיירותי רב. אנו נפעל לפיכך לביטול האיסור על ההימורים, הוצאת התחום מידי הפשע המאורגן והפעלת פיקוח שיימנע מאנשים לאבד את כל ממונם. לגבי פוקר עמדתנו היא שבשונה מהימורים, פוקר הוא משחק יכולת ולא משחק מזל ולכן דינו בכל מקרה שונה. ההשלכות החיוביות מלגליזציה של פוקר הן גידול ופיתוח התיירות בתחום, מיגור העבריינות מהתחום וחירות האזרח.
8. תנו לרקוד בשקט. בשנת 2018 ו- 2019 נסגרו בישראל 5 פסטיבלים שונים אשר היו עתידים להתקיים תחת כיפת השמיים. האירועים כולם נסגרו בעקבות התנגדות משטרת ישראל בעקבות קיומם של "מידעים מודיעינים" כאלה ואחרים, שהתרכזו באפשרות של שימוש בסמים בפסטיבלים הללו. המצב עורר זעם רב בקרב באי הפסטיבלים הללו, שטענו כי הדרך שבה בחרו המשטרה ובתי המשפט "להגן על שלום הציבור" בסגירה מוחלטת של האירועים היא מוגזמת ולא מידתית. מדובר על פגיעה חמורה בזכותם של אזרחים לחופש תרבות ובילוי ובזכותם של יזמי הפסטיבלים לחופש עיסוק. גם כאשר מדובר על סכנות, יש גבול להתערבות של המדינה בשיקול הדעת של האדם על גופו. מיקרים מצערים – וספורים – של טרגדיות שאירעו בפסטיבלים ומסיבות טבע לא יכולים להצדיק איסור גורף על אירועים בטבע, או על הוצאה מחוץ לחוק של סגנונות מוזיקה או בילוי מסויימים, כפי שלא ייתכן לבטל את המכוניות בגלל תאונות דרכים או לסגור את הים בגלל מקרי טביעה. גם גורמים משפטיים מעלים תהיות מוצדקות, כמו האם נכון היה לאכזב 15,000 אלף מבלים בעקבות מידע על סוחרי סמים? האם תפקידה של המשטרה הוא לא לעצור אותם בזמן אמת במקום למנוע קיום אירוע שהושקעו בו מאמצים וכספים? האם ייתכן שמדובר בדיעות קדומות נגד חובבי סגנונות מוזיקליים מסויימים ונגד קהלים מסויימים? ועוד שאלות נוקבות נוספות. לא ייתכן שהמשטרה תמנע מאנשים להתאסף ולחגוג עם המוזיקה האהובה עליהם במקומות בהם הם אינם מפריעים לאיש. לא ייתכן שהמשטרה תמנע ממפיקי המסיבות והפסטיבלים את זכותם להתפרנס מעיסוקם. תפקידה של המדינה הוא לא למנוע מאזרחיה לחגוג. המצב אליו הגענו היום ובו אדם שחוגג יום הולדת על חוף הים עם 100 חברים זקוק לאישור משטרה – לא יכול להתקיים בעולם חופשי. מפלגת החופש תפעל לסיום האיסור המחפיר על החופש לחגוג ולמען הסדרים פשוטים ומקילים שיאפשרו למפיקי המסיבות להמשיך בעיסוקם הפרטי ללא התערבות דרקונית, ולציבור הבליינים להמשיך לחגוג בחופשיות לפי ראות עיניו של כל אדם – כל עוד איננו מפריע לזולתו.
9. משחררים את שוק התקשורת ומאפשרים ריבוי ערוצי טלוויזיה וחברות כבלים. אנו נפעל לניתוקה המוחלט של העיתונות בפרט, והתקשורת בכלל, מהפוליטיקאים והממשלה. תקשורת שקיומה תלוי בגוף שאותו מוטל עליה לבקר אינה מסוגלת למלא את תפקידה כראוי. יש לאפשר לכל אדם להפעיל ערוץ טלוויזיה ללא צורך בזיכיון וללא פיקוח ממשלתי. ערוצי תוכן באינטרנט יהיו משוחררים לחלוטין מכל פיקוח, רישוי, דרישה לזיכיון וכל התערבות מדינתית מכל סוג. יש לסגור את משרד התקשורת, את הרשות השנייה, את המועצה לשידורי כבלים ולוויין, את מנהלת הסדרת השידורים לציבור ואת המועצה לביקורת סרטים. יש להפריט או לסגור את "כאן" ואת גל"צ; אלו אינם מתפקידיה של המדינה.
חוץ וביטחון
נעמיד בראש סדר העדיפויות את ביטחון ישראל, ביטחון אזרחי ישראל ואנשי כוחות הביטחון, לצד השאיפה לחיזוק מעמדה של ישראל בעולם ויחסים של שלום הוגן עם שכנותינו.
ישראל, שבירתה היא ירושלים המאוחדת, היא מדינתו היחידה של העם היהודי וכל עוד היא מוקפת אויבים, אין מנוס משמירה על גבולותיה והעמדת עוצמתה הביטחונית בראש סדר העדיפויות. אם מהלך מדיני רלוונטי יעלה על שולחנה של הכנסת, נדרוש את הבאתו של כל הסכם שלום או הצעת סיפוח – למשאל עם, שכן דעתנו היא ששאלות גורליות ומכריעות חייבות להיות מיושבות בדרך של דמוקרטיה ישירה. לצד השמירה על הזכויות הלאומיות של העם היהודי במדינתו, יש להבטיח כי כל אזרח מקבל ממדינתו את כל זכויות האזרח, בשוויון מלא, וכי זכויות המיעוט אינן מופרות.
כולנו מעוניינים בשלום ויציבות איזורית, לא כולנו מאוחדים בשאלה איזה ויתורים ניתן לעשות כדי לקדם שלום. בימים אלו לא עומד על סדר יומה של ישראל שום מהלך מדיני קונקרטי ורלוונטי, לכן אין לנושא זה חשיבות מיידית ואנחנו מתאחדים סביב הרצון להוביל לשינוי ליברלי אמיתי בכלכלה ובחברה.
כלכלה
ניסיון החיים של 250 השנים האחרונות מראה שכלכלה חופשית (הנקראת גם קפיטליזם, כלכלת שוק, תחרות חופשית, יוזמה חופשית) מעלה דרמטית את רמת החיים של כלל האוכלוסיה. מחקרים אף מוצאים קורלציה חיובית בין מידת הקפיטליזם לבין מידת ההוגנות והנדיבות של האוכלוסייה. מפלגת החופש תקדם את הקפיטליזם בישראל.
1. מוזילים את מחירי הדיור, מחזירים את הקרקעות לעם ומפשטים את הליכי הבנייה. ישנן שתי סיבות עיקריות למחירי הדיור הגבוהים בארץ. ראשית, ממשלת ישראל שולטת על רוב קרקעות המדינה באמצעות גוף מסורבל בשם מנהל מקרקעי ישראל. המחסור באישורי המנהל גורם להיצע קרקעות נמוך באופן מלאכותי ולכן – למחירי דיור מופקעים. אנו נפעל להשיב את קרקעות המדינה לבעליהן האמיתיים – העם. נקדם את הוצאתם למכרז של כל קרקעות המנהל (למעט שמורות טבע, תוואי תשתיות, מתקני צבא וממשל וכדומה) במכרזים הוגנים ושקופים, והדבר יביא להפחתה מיידית במחירי הדיור. שנית, יוקר המגורים בישראל גבוה גם בשל הליכים בירוקרטיים מורכבים וחסרי כל הגיון. כפי שיודע כל אדם שניסה לקדם בנייה בארץ, מדובר על תהליך רב שנים, רב ייסורים, ולעיתים כרוך בשחיתות. כשאי אפשר לצלוח את הבירוקרטיה, מה הפלא שההיצע לא גדל והמחירים בשמיים? אנו נאמץ את תכנית "קו ישר" לרפורמה מקיפה בהליכי התכנון והבנייה, כך שישראל תתקדם לסטנדרט בנייה מערבי. לבסוף, נפעל לתיקון עיוותי ארנונה שגורמים, בין היתר, להעדפה מוגזמת של בנייה מסחרית על פני בנייה למגורים.
2. משחררים את המשק לתחרות אמיתית – פותחים לתחרות מונופולים ממשלתיים. שחרור המשק מחוקים המונעים כניסת מתחרים, ומדכאים יזמות וחדשנות, הוא הדרך הטובה ביותר להילחם בריכוזיות, במשכורות נמוכות וביוקר המחייה. מקור רבים מהמונופולים והקרטלים בישראל הוא בחקיקה ממשלתית פרוטקציוניסטית הפוגעת בחופש העיסוק. אנו נפעל לביטול שיטת ה"מועצות" בתחום החקלאות אשר מכתיבות מכסות ייצור, מחירים ועוד: מועצת החלב, מועצת הזיתים, מועצת הצמחים, מועצת הדבש ושאר המועצות. נפעל אף למען ביטול מונופולים כמו מונופול המלט של חברת נשר, ולמען הפרטת מונופולים ממשלתיים כמו חברת החשמל והנמלים. עובדי המונופולים מושכים משכורות מופקעות תחת איומי שביתה, בלי קשר לרמת השירות הירודה ולחוסר שביעות הרצון של הלקוחות. את חברת החשמל יש לפרק לתחנות כוח שונות ולהנפיקן בבורסה באופן שקוף. באופן דומה נפעל לביצוע רפורמה מקיפה ברכבת ישראל. נקדם הקמת נמל תעופה בינלאומי גדול שיתחרה בנתב"ג, ע"י יזם פרטי ובהפעלתו, וללא מעורבות של רשות שדות התעופה. יש לאפשר כניסה לארץ של בנקים וחברות ביטוח זרות ולאפשר הקמת בנקים חדשים. אנו נפעל להפיכת כלכלת ישראל לכלכלה חופשית יותר. ביטול חסמים מיותרים אלה יביא לעלייה ניכרת בכוח הקנייה של הישראלים.
3. מפחיתים משמעותית את נטל המס. מיסוי נמוך משמעו יותר עבודה, משכורות נטו גבוהות יותר, מחירים נמוכים יותר ורווחה רבה יותר לכל שכבות החברה. אנו נפעל להפחתה אחראית של נטל המס, לצד ייעול והפחתת הוצאות הממשלה. לתפיסתנו, המדינה עושה שימוש לא יעיל בכספי המיסים בהשוואה לשימוש שעושה בהם האזרח ממנו הם נגבו. מיסוי נמוך יאפשר יותר יוזמה, יגדיל את היקף העבודה והייצור במשק, וכך יוביל להתעצמות יכולתם הכלכלית של אזרחי המדינה לעזור לעצמם ולאחרים. רמת המיסים הגבוהה בישראל פוגעת באזרחים, מעודדת ירידה מהארץ, מגדילה את הכלכלה השחורה, גורמת לעליית מחירים ומרתיעה משקיעים זרים מלהשקיע במדינה. אנו נפעל לפישוט מערכת המס. מערכת המיסים בישראל מסובכת ביותר וכוללת שלל סעיפי פטור וזיכוי ממס לקבוצות לחץ שונות אשר מעוותים את המשק. לכן, יש לפשט את קוד המס ולבטל את הפטורים במטרה להקטין את המשאבים הנדרשים לגבייה, להקטין את התמריץ להעלים מס, ולאפשר מערכת מיסוי פשוטה ולא פולשנית.
4. משחררים את המשק מאחיזת ההסתדרות וועדי העובדים החזקים. אנו נשיב לאזרחי ישראל את החופש מהתאגדות. כלומר, נפעל לביטול חוק השליש, כך שכל עובד שאינו מעוניין להתאגד לא יחוייב לשלם מיסי חבר לארגון העובדים. כמו-כן, נפעל לביטול מעמדן החוקי של האגודות העותומניות, כך שתהיה תחרות אמיתית בין ארגוני העובדים. אנו נפעל להגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים ונפעל לקדם חוקי שביתה הוגנים. אין כל קשר בין חוקי השביתה הנוכחיים המקנים כוח אדיר לוועדי עובדים לבין זכות השביתה. חוקי התאגדות הוגנים, שאינם נותנים כוח לא מידתי בידי אחד מהצדדים, חשובים לתפקוד המשק והמגזר הציבורי. עוצמת הוועדים החזקים היא כזו שעצם האיום בשביתה, הופך את אזרחי ישראל לבני ערובה ומביא לתגמול העובדים שלא על פי תרומתם אלא בהתאם ליכולתם לגרום נזק. המצב בו העובדים השובתים, על הנזק הרב שהם ממיטים על אזרחי ישראל, חסינים לחלוטין מפני תביעה בגין נזקי הפרת חוזה העסקתם, ובגין הנזק שהם גורמים הוא בלתי נסבל. ביטול שיטת החסינות ייאלץ את וועדי העובדים להביא בחשבון את עלויות השביתה ולשקול באופן ראוי את השימוש בה. הקטנת כוחם של ועדי העובדים החזקים תאפשר תפקוד אמין ויעיל יותר של המגזר הציבורי ותגדיל את מספר מקומות העבודה במשק. כמו כן, ריסון עליית השכר בחלקים האלימים של המגזר הציבורי יעזור בריסון הוצאות הממשלה ויאפשר, בסופו של דבר, להורדת נטל המס על כלל אזרחי ישראל.
5. מצמצמים את משרדי הממשלה. מנגנון ממשלתי מצומצם ושקוף הוא תנאי מקדים לממשל תקין, לכן נפעל להגביל במסגרת חוק יסוד הממשלה את מספר השרים. אנו נפעל להגבלת סמכויות לא מידתיות של משרדי הממשלה השונים, לביטול משרדי ממשלה מיותרים, ולאיחוד משרדים אחרים. כמו כן, נפעל לביטול האפשרות למנות שרים בלי תיק. זהו לתפיסתנו צעד חשוב לניהול יעיל ושקוף יותר של הממשלה, ולצמצום ניכר בעלות המנגנון הממשלתי. כל חריגה משמעותית ממבנה ממשלה פשוט הכולל את 6 משרדי הממשלה העיקריים: משרד האוצר, משרד הפנים, משרד המשפטים, משרד הביטחון, המשרד לביטחון פנים ומשרד החוץ מהווה לתפיסתנו ביטוי לניוון מערכת הממשל, בזבוז כספי הציבור וסיבוך בירוקרטי מיותר. לבסוף, על מדינת ישראל להתקין חוקה ליברלית שתמסד את מעמדן של זכויות האזרח.
6. הופכים את ישראל לאזור סחר חופשי ומורידים את מחירי המזון. חופש המסחר הוא תנאי יסוד בעידן המודרני לכלכלה איתנה. חסמי המכס, בעיקר בתחום המזון, הביאו לייקור חריף בעלויות מוצרי הצריכה. לתפיסתנו הגבלות המסחר בדמות מכסים, מיסי קנייה, איסורים על ייבוא והיטלי היצף, מטיבים עם קבוצות אינטרסים ופוגעים בכלל האזרחים. למעשה, הפגיעה היא בעיקר בעשירונים הנמוכים שמוציאים חלק יחסית גבוה מההכנסה שלהם על מזון. לכן, ההגבלות על יבוא מהוות צעד אנטי-חברתי מובהק. אנו נפעל לביטול מדיניות הפרוטקציוניזם הנהוגה כיום בעבור תעשיות "מקורבות", ולמען הפיכתה ההדרגתית של ישראל לאזור סחר חופשי. כלומר, נפעל לביטולם ההדרגתי של כל המכסים, מכסות הייבוא, מיסי הקנייה, איסורי הייבוא, ודרישות התקינה הייחודיות ממכון התקנים הישראלי עבור כל מוצר, גם אם כבר ברשותו אישור מהגופים המקבילים בארה"ב או באיחוד האירופאי. לדוגמא, נפעל למתן אישור יבוא אוטומטי לכל מוצר שיש לו כבר תו תקן ממדינה ב-OECD, וזאת ללא צורך במעורבות מכון התקנים הישראלי.
7. דואגים לסביבה אטרקטיבית לעסקים. כלכלת ישראל סובלת מנטל של חוקים ותקנות (רגולציה) שהוא בין הכבדים בעולם המערבי. עפ"י מדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי, ישראל עומדת במקום ה-35 בעולם. המשמעות היא שרוב המדינות המפותחות בעולם נהנות מעול רגולטורי קל מזה של ישראל. זוהי טרגדיה שהיזמות הישראלית הידועה נתקלת בכאלה חומות של רגולציה. יש בכך חוסר צדק משווע וטיפשות כלכלית, ואנו נפעל לחיסול הבעיה. רגולציה מיותרת, כמו זו הנהוגה בישראל, פוגעת בעיקר בעסקים קטנים, מובילה לעלייה ביוקר המחיה, לפגיעה בתחרות החופשית, לחוסר יעילות, לשחיתות ולפגיעה כללית ברמת החיים. אנו נקדם דה-רגולציה עמוקה ונרחבת בכלכלת ישראל עד שנביא את המדינה לעמוד בעשיריה הראשונה במדד קלות עשיית העסקים, לצד מדינות כמו ניו-זילנד, סינגפור, דנמרק, דרום קוריאה, ארה"ב ובריטניה.
8. מנהיגים מדיניות תקציבית ומוניטרית אחראית. איזון תקציבי, מטבע יציב ושערי חליפין חופשיים הם אבני יסוד של צמיחה כלכלית בריאה. לתפיסתנו, ריבית נמוכה באופן קבוע וגרעונות תקציביים אינם הדרך לצמיחה ארוכת טווח והם מביאים לעלייה חסרת אחריות בחוב הלאומי, לשחיקת חסכונות הציבור ולעיוות המשק. אנו נפעל לקידום רפורמה שתפחית את יכולתו של בנק ישראל לחולל אינפלציה ולבצע ספקולציות מט"ח בסכומים המגיעים למיליארדי דולרים על גבו של הציבור, ושתפחית את תלותו של המשק בהחלטותיה של ועדה מצומצמת. נוסף על כך, נפעל למיסוד מנגנון חוקתי האוסר על מדיניות הרסנית של גירעון כרוני, על ידי חיוב הממשלה בהפחתת הוצאות אוטומטית וצמצום קבוע של נטל החוב, עד חיסולו.
9. יוצאים מהפקקים. פקקי התנועה בישראל הם בלתי נסבלים ואף הולכים ומחריפים משנה לשנה. פקקים אלה מגדילים את זיהום האוויר, מביאים לבזבוז זמן וכסף ופוגעים בפריון הכלכלי. אנו נפעל לריסון הפקקים האלה ע"י מתן אישור גורף להפעלת תחבורה המונית על ידי יזמים פרטיים בפיקוח מינימלי. נאפשר ליזמים לקבוע בעצמם את אמצעי התחבורה, את תדירות ומסלול הקווים, וכמובן נאפשר שימושים באפליקציות מתקדמות בסמארטפונים. כמו כן, נאפשר carpooling בתשלום וניתן רישיון גורף לאובר ולחברות אחרות מסוגה. לבסוף, נפעל לקידום אגרת גודש שבלעדיה, בעיית הפקקים לא תבוא על פתרונה. יש להדגיש שמדובר באגרה מתוחכמת שלא מעלה את נטל המס הכללי אלא מחליפה מסי דלק (בלו) ומס קניית רכב. בין היתר, זהו בעצם צעד פרו-חברתי שמשפר את רמת חייהם של תושבי הפריפריה שאינם סובלים מפקקים – ולכן ישלמו אגרות גודש נמוכים – אך יהנו ממחירי רכב ודלק נמוכים יותר ממחירם כיום.
10. משחררים את שוק הרכב. חלק משמעותי מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל נגרם כתוצאה מתחזוקה לקויה של כלי רכב, בגלל המיסים הגבוהים והלא מוצדקים שאין להם אח ורע בעולם המתקדם. נפעל לביטול המיסים הכפולים על כלי רכב וחלקי חילוף למכוניות, משאיות ורכבי עבודה. נבטל תקנות מיושנות שמונעות תחרות על יבוא מכוניות וחלקי חילוף, נפעל להגברת הבטיחות בכבישי הארץ על ידי פתיחת שוק הרכב לתחרות מלאה. משרד התחבורה מסכל את הספורט המוטורי בישראל. בכל מדינה מפותחת יש ספורט מוטורי מפותח, זהו תחום שמייצר סכומי כסף גדולים והרבה מאוד מקומות עבודה בעולם החופשי ואין סיבה שבישראל לא יהיה ספורט מוטורי. נפעל לבטל את תקנות משרד התחבורה שמונעות הקמת ספורט מוטורי איכותי בישראל, ובכך נכניס את מדינת ישראל לעולם המוטורי הבין לאומי.
או להוריד את גרסאת הPDF שלו בקישור: https://freeisrael.org.il/wp-content/up ... %D7%AA.pdf
המצע שלנו
אנחנו גאים להציג את מצע "מפלגת החופש" לבחירות לכנסת ה- 24: אנו מאמינים כי רבים מהשסעים בחברה הישראלית מחריפים כתוצאה מהתערבות ממשלתית מיותרת ומזיקה, כאשר כל קבוצה מנסה להשתמש בכוחה של המדינה לחזק את עצמה, על חשבון קבוצות אחרות. לתפיסתנו, הדרך לחברה בריאה ומשגשגת, מבוססת על העיקרון "חיה ותן לחיות".
עקרון יסוד חירות האדם
חברה מודרנית, ליברלית ותוססת תלויה בחופש הביטוי והעיתונות, בחופש הדת והחופש מהדת, בחופש התנועה ובחופש ההתאגדות. בחברה מתוקנת כל אדם ריבון על חייו ואינו כפוף לשרירות לבם של פקידי הממשלה. תפקידה המרכזי של המדינה הוא להגן על חירות אזרחיה כך שיוכלו לנהל את חייהם בשלווה כרצונם, ללא חשש מאלימות וכפייה מצד הממשלה, אזרחים אחרים או איומים חיצוניים.
זכות האדם על גופו
מפלגת החופש מאמינה כי זכות האדם על גופו ואל למדינה להתערב בזכות האזרח להשתמש בגופו על מנת להתפרנס. כפי שכולנו זכאים להשתמש בגופנו על מנת להתפרנס, כך גם עובדי ועובדות תעשיית המין זכאיות לחופש מוחלט על גופן.
הפללת עובדות ועובדי המין או הצרכנים לא רק שאינה ממגרת את תעשיית המין אלא מובילה לכך שתעשיית המין מנוהלת על ידי גורמים עבריינים אשר מנצלים את עובדי ועובדות המין, מפעילים אלימות נגדן, לא משלמים מיסים ומגדילים את ההון השחור.
הרי הפללת עובדות ועובדים בתעשיית המין וכליאתן אינה מסייעת להן ואינה מספקת פיתרון לבעיותיהן אלא מחמירה את מצבן. בנוסף, היא מהווה פגיעה חריפה בזכות האדם על גופו וזכותו לחופש עיסוק.
יש כמובן להפריד בין תופעת הסחר בנשים וכפייה מכל סוג שהוא – אשר צריכות להיות מטופלות ביד קשה וחמורה – לבין נשים וגברים, בגירים וכשירים בנפשם, הבוחרים מרצונם החופשי להתפרנס בתעשיית המין ולאיש אין זכות לפגוע בפרנסתן ובזכותן על גופן.
כיום עובדי ועובדות מין אשר לא מעוניינות להסתכן בכליאה וענישה, לא יכולות לפרסם את עצמן ובכדי להציע את שירותיהן פונות לגורם שלישי אשר לוקח את הסיכון ומפרסם אותן בתמורה לרווחים. ככל שהמגבלות על התעשיה, הסיכון והענישה חריפים יותר – כך עובדי ועובדות המין מנוצלות יותר.
מפלגת החופש תומכת במאבק של ארגון ״ארגמן- ארגון נשים עובדות״ המייצג עובדים ועובדות נורמטיביות ועצמאיות אשר עוברות סבל ועוולות על ידי המדינה וכן תפעל לאי הפללה בתעשיית המין על ידי החלת מודלים מקובלים במדינות המערב המפותחות ובאופן הדרגתי כך שעובדות בתעשיית המין יוכלו לפרסם את עצמן לבדן וללא תלות.
אי הפללה בתעשיית המין תביא להורדה בהון השחור ובאחוזי הפשיעה, תשחרר משאבי אכיפה לצורך אכיפת פשעים בהם אכן יש קורבן ותביא לחופש תעסוקה בקרב עובדי ועובדות תעשיית המין המעוניינות בכך.
חברה
1. מפרידים את הדת מהפוליטיקה ומחזירים אותה לפרט ולקהילה. נישואים לתפיסתנו הם עניינם של אנשים בוגרים ולא צריכים להיות כפופים לרצונותיהם של פוליטיקאים ופקידים. בהתאם, אנו נגד התערבות ממשלתית ופקידותית בענייניהם האישיים של בני אדם ובחייהם האינטימיים. אנו סבורים שאין לאפשר למדינה לקבוע את זמני הפתיחה והסגירה של עסקים פרטיים. לא רק שיש בכך פגיעה בזכויות קניין, אלא שהדבר משלהב מתחים דתיים. אורח החיים השונה ביישובים שונים יסדיר את העניין בצורה הטובה ביותר האפשרית. יש לשער שלסופרמרקטים, מסעדות ופיצוציות בת"א יש אינטרס מסחרי בפתיחת עסקים בשבת. לעומת זאת, יש לשער שקיוסק שיהיה פתוח בשבת בבני-ברק, יפשוט רגל עד מהרה שכן מעטים יפקדו אותו בימי חול. אין צורך במדינה להסדיר בכפייה דברים שכאלה, ההיגיון הישר והאינטרס המסחרי מספקים. לבסוף, נבטל את המונופול של הרבנות הראשית על כשרות. כפי שנהוג בקהילות יהודיות בחו"ל, תווי כשרות יינתנו ע"י רבנים פרטיים בעלי מוניטין, שיצטרכו לזכות באמונם של חברי הקהילה, כדי שלתו הכשרות של אותם רבנים יהיה משקל בעיני הסועדים. תחרות חופשית בין הרבנים האלה תוריד את עלויות הכשרות מבחינת בעלי העסק ותהפוך את התהליך כולו לנקי ויעיל.
2. מקשיבים לקול ההיגיון – שמים סוף ל"מלחמה בקנאביס". המלחמה הזו היא למעשה מלחמה ביותר ממיליון אזרחים נורמטיביים. המלחמה לא הביאה להפחתת צריכת הקנאביס אלא ליצירתה של תעשיית הברחות, גידולים פיראטיים והפצת סמים אשר מהווה את הליבה לתרבות פשע נרחבת, מרתקת משאבים מהמשטרה, ומבתי המשפט, פוגעת בכך ביכולת הממשלה להגן על אזרחיה מפני פשעים אלימים ואף מגדילה בעקיפין את יוקר המחייה. לתפיסתנו יש לחדול ממדיניות הרסנית זו, ובעקבות מדינות מתוקנות אחרות, לפעול למען לגליזציה מלאה של קנאביס. בנוסף על כך, נפעל לביטול רישומים פליליים בגין עבירות צריכת קנאביס, ולחנינה המונית לעשרות אלפי ישראלים נורמטיבים שנפתחו להם תיקים פליליים למרות שלא פגעו באיש, כפי שמתבצע כיום במדינות ארה"ב בהן היתה לגליזציה. בראש ובראשונה, נפעל להפסקת התעללות המדינה בחולים הזקוקים לקנאביס רפואי. משבר הקנאביס הרפואי בישראל הוא דוגמה מפחידה ליכולתה של המדינה להרוס את חיי הפרט ע"י התערבות מיותרת, והוא גורם סבל בל יתואר לחולים קשים. על ממשלת ישראל לכבד מיידית את התחייבותה לפיה כל רופא ופסיכיאטר בישראל, יורשה לרשום קנאביס לכל חולה, על כל בעיה, בכל כמות אותה יקבע הרופא. החולה יוכל לשנות את סוג הקנאביס עפ"י רצונו, במגבלת הכמויות שקבע הרופא. כמו כן, החולה יורשה לייבא בעצמו מחו"ל את הקנאביס שרשם לו הרופא. את היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, שגרמה לכשלים חריגים שמיררו את חייהם של אנשים חולים, יש לסגור ולהחליפה בנציבות שתהיה אחראית רק על בדיקות מעבדה שיוודאו את תקינותו של קנאביס רפואי הניתן לחולים. את כשל השוק שגרם לעליית מחירי הקנאביס הרפואי במאות אחוזים יש לפתור באופן הדחוף ביותר, ואף לחקור אותו בוועדת חקירה ממלכתית כדי לוודא שהנסיבות שמנעו מחולים קשים נגישות לטיפול שנרשם להם ע"י רופא לא יחזרו על עצמן.
3. במקרה של מלחמה כוללת אל מול מדינות כמו איראן, עלינו לוודא שצה"ל מתנהל ביעילות מקסימלית. הדרך לוודא יעילות היא סינון של חיילים לקראת גיוס ומתן תמריצים כלכליים לחיילים מקצועיים עם תכונות מתאימות לתפקידם. צה"ל כיום אינו מקיים שוויון בנטל, גם לא בין החיילים שמתגייסים לשורותיו. חלק מהחיילות והחיילים מגויסים לתפקידים קשים ומסוכנים מבלי שיראו תגמול ממשי על כך, וחלק מגויסים למערכים מיותרים המאופיינים באבטלה סמויה וחוסר יעילות משווע. כל הוועדות שבדקו את הנושא, בן-בסט, שפר וברודט, קבעו כי ניתן לקצר את משך השירות בצה"ל מבלי לפגוע בתפקודו. לצערנו הממסד הפוליטי הקיים לא קידם רפורמה זו ולכן אנו נפעל לכך. לצד קיצור השירות והחיסכון במשאבי הצבא, יש להפוך יותר ויותר מסלולים בצה"ל למסלולי התנדבות במתכונת מקצועית כששכר הוגן בצדם. צה"ל יוכל לבחור אילו חיילים הוא פוטר מגיוס, ובתנאי שכל חייל שיגוייס יזכה לתגמול הוגן בהתאם לתפקידו.
4. אומרים לא למאגר הביומטרי. אנו מתנגדים מכל וכל למאגר הביומטרי שכופה על אזרחי ישראל למסור את נתוניהם הביומטריים. זאת על אחת כמה וכמה נוכח דליפתם בעבר של מאגרי מידע ממשלתיים דומים והשימוש למטרות זדון שנעשה בהם. אין אלא לשער שגם מאגר זה ידלוף, דבר אשר יקל, בין השאר, על זיהוים של ישראלים על ידי גורמים עוינים בארץ ובחו"ל. גם מבלי שידלוף, המאגר פגיע לשימוש לרעה. למשל, לנוכח שיעורי הרשעה בפלילים בישראל המתקרבים ל-100%, המאגר פותח פתח לשחיתות הכוללת שתילת ראיות ו"קיצורי דרך" משטרתיים בחקירה. את מטרות המאגר ניתן להשיג בפשטות על ידי תעודות זהות חכמות שאינן פוגעות בפרטיות האזרח ואנו נקדם תכנית זו כחלופה למאגר.
5. שומרים על החופש הדיגיטלי שלנו. פרטיות היא חלק בלתי נפרד מחברה חופשית. אנו נתנגד לכל ניסיון ממשלתי לרגל אחר תעבורת האינטרנט של אזרחים ישראלים.
6. מעבירים את החינוך לקהילה ומאפשרים בחירה בחינוך. לתפיסתנו חינוך שמנוהל במסגרת קהילתית יהיה קשוב יותר לצורכי כל תלמיד והוריו בהשוואה למערכת חינוך ריכוזית המנוהלת על ידי משרד החינוך. אנו תומכים לפיכך ברפורמה מבנית, מהותית במערכת החינוך שתאציל למוסדות חינוך, מנהליהם ומוריהם אוטונומיה ניהולית, תקציבית ופדגוגית בניגוד למצב השורר כיום בו תכנון "מלמעלה למטה" נכפה ע"י משרד החינוך. אנו נפעל לאפשר לכל הורה את החופש לבחור את מוסד הלימודים עבור ילדו וביטול שיטת אזורי הרישום. בנוסף נחתור להעניק לבתי הספר השונים חופש רב הרבה יותר בקביעת שיטת הלימוד, תכני הלימודים ומצבת המורים בכדי לאפשר גיוון ופלורליזם בהתאם לצרכים השונים והייחודיים של כל ילד. במקום שיטת ההקצאה הממשלתית של תקציבי החינוך הנהוגה היום (שיטת השעות) אנו תומכים בשיטת השוברים (וואוצ'רים) המייצרת מתאם מלא בין מספר התלמידים הלומדים במוסד החינוכי לבין התקציב הממשלתי אותו הוא מקבל. איננו רואים כל פסול בכך שתתאפשר תחרות חופשית בין בתי הספר אלא נהפוך הוא; אנו סבורים כי תחרות תביא לשיפור החינוך ולהפיכתו לקשוב יותר לצרכים השונים העולים מההתפתחות החברתית והטכנולוגית של המאה ה 21. הרפורמה גם תומכת בתגמול למורים על פי כישורים ולא על פי וותק, ומאפשרת גמישות באופני ההוראה, דבר אשר יעלה את מעמד המורה, את הסיפוק של המורה והאטרקטיביות של מקצוע ההוראה, כמו גם יעלה את רמת ההוראה הכללית. לא ניתן לארגוני המורים להמשיך ולסכל כל רפורמה מבנית במערכת החינוך.
7. מוציאים את ענף ההימורים מזרועות הפשע המאורגן. ממשלת ישראל פצחה במלחמה כנגד כל משחק הכרוך בהימורים, לרבות משחק הפוקר ומגוון משחקי מזל ומשחקים אחרים. מלחמה זו הביאה לכך ששוק זה מנוהל באופן שחור על ידי הפשע המאורגן ומניב לו רווחים נאים בחסות ממשלת ישראל. אנו רואים בעמדה זו צביעות ברורה נוכח מונופול ההימורים הממשלתי בדמות מפעל הפיס והטוטו שמאפשרים, ואף מקדמים הימורים. יתרה מכך, איסור זה מונע מאילת ומערים אחרות להצטרף לשורות ערי תיירות מערביות אחרות המציעות שירותי קזינו, ובכך אובד פוטנציאל תיירותי רב. אנו נפעל לפיכך לביטול האיסור על ההימורים, הוצאת התחום מידי הפשע המאורגן והפעלת פיקוח שיימנע מאנשים לאבד את כל ממונם. לגבי פוקר עמדתנו היא שבשונה מהימורים, פוקר הוא משחק יכולת ולא משחק מזל ולכן דינו בכל מקרה שונה. ההשלכות החיוביות מלגליזציה של פוקר הן גידול ופיתוח התיירות בתחום, מיגור העבריינות מהתחום וחירות האזרח.
8. תנו לרקוד בשקט. בשנת 2018 ו- 2019 נסגרו בישראל 5 פסטיבלים שונים אשר היו עתידים להתקיים תחת כיפת השמיים. האירועים כולם נסגרו בעקבות התנגדות משטרת ישראל בעקבות קיומם של "מידעים מודיעינים" כאלה ואחרים, שהתרכזו באפשרות של שימוש בסמים בפסטיבלים הללו. המצב עורר זעם רב בקרב באי הפסטיבלים הללו, שטענו כי הדרך שבה בחרו המשטרה ובתי המשפט "להגן על שלום הציבור" בסגירה מוחלטת של האירועים היא מוגזמת ולא מידתית. מדובר על פגיעה חמורה בזכותם של אזרחים לחופש תרבות ובילוי ובזכותם של יזמי הפסטיבלים לחופש עיסוק. גם כאשר מדובר על סכנות, יש גבול להתערבות של המדינה בשיקול הדעת של האדם על גופו. מיקרים מצערים – וספורים – של טרגדיות שאירעו בפסטיבלים ומסיבות טבע לא יכולים להצדיק איסור גורף על אירועים בטבע, או על הוצאה מחוץ לחוק של סגנונות מוזיקה או בילוי מסויימים, כפי שלא ייתכן לבטל את המכוניות בגלל תאונות דרכים או לסגור את הים בגלל מקרי טביעה. גם גורמים משפטיים מעלים תהיות מוצדקות, כמו האם נכון היה לאכזב 15,000 אלף מבלים בעקבות מידע על סוחרי סמים? האם תפקידה של המשטרה הוא לא לעצור אותם בזמן אמת במקום למנוע קיום אירוע שהושקעו בו מאמצים וכספים? האם ייתכן שמדובר בדיעות קדומות נגד חובבי סגנונות מוזיקליים מסויימים ונגד קהלים מסויימים? ועוד שאלות נוקבות נוספות. לא ייתכן שהמשטרה תמנע מאנשים להתאסף ולחגוג עם המוזיקה האהובה עליהם במקומות בהם הם אינם מפריעים לאיש. לא ייתכן שהמשטרה תמנע ממפיקי המסיבות והפסטיבלים את זכותם להתפרנס מעיסוקם. תפקידה של המדינה הוא לא למנוע מאזרחיה לחגוג. המצב אליו הגענו היום ובו אדם שחוגג יום הולדת על חוף הים עם 100 חברים זקוק לאישור משטרה – לא יכול להתקיים בעולם חופשי. מפלגת החופש תפעל לסיום האיסור המחפיר על החופש לחגוג ולמען הסדרים פשוטים ומקילים שיאפשרו למפיקי המסיבות להמשיך בעיסוקם הפרטי ללא התערבות דרקונית, ולציבור הבליינים להמשיך לחגוג בחופשיות לפי ראות עיניו של כל אדם – כל עוד איננו מפריע לזולתו.
9. משחררים את שוק התקשורת ומאפשרים ריבוי ערוצי טלוויזיה וחברות כבלים. אנו נפעל לניתוקה המוחלט של העיתונות בפרט, והתקשורת בכלל, מהפוליטיקאים והממשלה. תקשורת שקיומה תלוי בגוף שאותו מוטל עליה לבקר אינה מסוגלת למלא את תפקידה כראוי. יש לאפשר לכל אדם להפעיל ערוץ טלוויזיה ללא צורך בזיכיון וללא פיקוח ממשלתי. ערוצי תוכן באינטרנט יהיו משוחררים לחלוטין מכל פיקוח, רישוי, דרישה לזיכיון וכל התערבות מדינתית מכל סוג. יש לסגור את משרד התקשורת, את הרשות השנייה, את המועצה לשידורי כבלים ולוויין, את מנהלת הסדרת השידורים לציבור ואת המועצה לביקורת סרטים. יש להפריט או לסגור את "כאן" ואת גל"צ; אלו אינם מתפקידיה של המדינה.
חוץ וביטחון
נעמיד בראש סדר העדיפויות את ביטחון ישראל, ביטחון אזרחי ישראל ואנשי כוחות הביטחון, לצד השאיפה לחיזוק מעמדה של ישראל בעולם ויחסים של שלום הוגן עם שכנותינו.
ישראל, שבירתה היא ירושלים המאוחדת, היא מדינתו היחידה של העם היהודי וכל עוד היא מוקפת אויבים, אין מנוס משמירה על גבולותיה והעמדת עוצמתה הביטחונית בראש סדר העדיפויות. אם מהלך מדיני רלוונטי יעלה על שולחנה של הכנסת, נדרוש את הבאתו של כל הסכם שלום או הצעת סיפוח – למשאל עם, שכן דעתנו היא ששאלות גורליות ומכריעות חייבות להיות מיושבות בדרך של דמוקרטיה ישירה. לצד השמירה על הזכויות הלאומיות של העם היהודי במדינתו, יש להבטיח כי כל אזרח מקבל ממדינתו את כל זכויות האזרח, בשוויון מלא, וכי זכויות המיעוט אינן מופרות.
כולנו מעוניינים בשלום ויציבות איזורית, לא כולנו מאוחדים בשאלה איזה ויתורים ניתן לעשות כדי לקדם שלום. בימים אלו לא עומד על סדר יומה של ישראל שום מהלך מדיני קונקרטי ורלוונטי, לכן אין לנושא זה חשיבות מיידית ואנחנו מתאחדים סביב הרצון להוביל לשינוי ליברלי אמיתי בכלכלה ובחברה.
כלכלה
ניסיון החיים של 250 השנים האחרונות מראה שכלכלה חופשית (הנקראת גם קפיטליזם, כלכלת שוק, תחרות חופשית, יוזמה חופשית) מעלה דרמטית את רמת החיים של כלל האוכלוסיה. מחקרים אף מוצאים קורלציה חיובית בין מידת הקפיטליזם לבין מידת ההוגנות והנדיבות של האוכלוסייה. מפלגת החופש תקדם את הקפיטליזם בישראל.
1. מוזילים את מחירי הדיור, מחזירים את הקרקעות לעם ומפשטים את הליכי הבנייה. ישנן שתי סיבות עיקריות למחירי הדיור הגבוהים בארץ. ראשית, ממשלת ישראל שולטת על רוב קרקעות המדינה באמצעות גוף מסורבל בשם מנהל מקרקעי ישראל. המחסור באישורי המנהל גורם להיצע קרקעות נמוך באופן מלאכותי ולכן – למחירי דיור מופקעים. אנו נפעל להשיב את קרקעות המדינה לבעליהן האמיתיים – העם. נקדם את הוצאתם למכרז של כל קרקעות המנהל (למעט שמורות טבע, תוואי תשתיות, מתקני צבא וממשל וכדומה) במכרזים הוגנים ושקופים, והדבר יביא להפחתה מיידית במחירי הדיור. שנית, יוקר המגורים בישראל גבוה גם בשל הליכים בירוקרטיים מורכבים וחסרי כל הגיון. כפי שיודע כל אדם שניסה לקדם בנייה בארץ, מדובר על תהליך רב שנים, רב ייסורים, ולעיתים כרוך בשחיתות. כשאי אפשר לצלוח את הבירוקרטיה, מה הפלא שההיצע לא גדל והמחירים בשמיים? אנו נאמץ את תכנית "קו ישר" לרפורמה מקיפה בהליכי התכנון והבנייה, כך שישראל תתקדם לסטנדרט בנייה מערבי. לבסוף, נפעל לתיקון עיוותי ארנונה שגורמים, בין היתר, להעדפה מוגזמת של בנייה מסחרית על פני בנייה למגורים.
2. משחררים את המשק לתחרות אמיתית – פותחים לתחרות מונופולים ממשלתיים. שחרור המשק מחוקים המונעים כניסת מתחרים, ומדכאים יזמות וחדשנות, הוא הדרך הטובה ביותר להילחם בריכוזיות, במשכורות נמוכות וביוקר המחייה. מקור רבים מהמונופולים והקרטלים בישראל הוא בחקיקה ממשלתית פרוטקציוניסטית הפוגעת בחופש העיסוק. אנו נפעל לביטול שיטת ה"מועצות" בתחום החקלאות אשר מכתיבות מכסות ייצור, מחירים ועוד: מועצת החלב, מועצת הזיתים, מועצת הצמחים, מועצת הדבש ושאר המועצות. נפעל אף למען ביטול מונופולים כמו מונופול המלט של חברת נשר, ולמען הפרטת מונופולים ממשלתיים כמו חברת החשמל והנמלים. עובדי המונופולים מושכים משכורות מופקעות תחת איומי שביתה, בלי קשר לרמת השירות הירודה ולחוסר שביעות הרצון של הלקוחות. את חברת החשמל יש לפרק לתחנות כוח שונות ולהנפיקן בבורסה באופן שקוף. באופן דומה נפעל לביצוע רפורמה מקיפה ברכבת ישראל. נקדם הקמת נמל תעופה בינלאומי גדול שיתחרה בנתב"ג, ע"י יזם פרטי ובהפעלתו, וללא מעורבות של רשות שדות התעופה. יש לאפשר כניסה לארץ של בנקים וחברות ביטוח זרות ולאפשר הקמת בנקים חדשים. אנו נפעל להפיכת כלכלת ישראל לכלכלה חופשית יותר. ביטול חסמים מיותרים אלה יביא לעלייה ניכרת בכוח הקנייה של הישראלים.
3. מפחיתים משמעותית את נטל המס. מיסוי נמוך משמעו יותר עבודה, משכורות נטו גבוהות יותר, מחירים נמוכים יותר ורווחה רבה יותר לכל שכבות החברה. אנו נפעל להפחתה אחראית של נטל המס, לצד ייעול והפחתת הוצאות הממשלה. לתפיסתנו, המדינה עושה שימוש לא יעיל בכספי המיסים בהשוואה לשימוש שעושה בהם האזרח ממנו הם נגבו. מיסוי נמוך יאפשר יותר יוזמה, יגדיל את היקף העבודה והייצור במשק, וכך יוביל להתעצמות יכולתם הכלכלית של אזרחי המדינה לעזור לעצמם ולאחרים. רמת המיסים הגבוהה בישראל פוגעת באזרחים, מעודדת ירידה מהארץ, מגדילה את הכלכלה השחורה, גורמת לעליית מחירים ומרתיעה משקיעים זרים מלהשקיע במדינה. אנו נפעל לפישוט מערכת המס. מערכת המיסים בישראל מסובכת ביותר וכוללת שלל סעיפי פטור וזיכוי ממס לקבוצות לחץ שונות אשר מעוותים את המשק. לכן, יש לפשט את קוד המס ולבטל את הפטורים במטרה להקטין את המשאבים הנדרשים לגבייה, להקטין את התמריץ להעלים מס, ולאפשר מערכת מיסוי פשוטה ולא פולשנית.
4. משחררים את המשק מאחיזת ההסתדרות וועדי העובדים החזקים. אנו נשיב לאזרחי ישראל את החופש מהתאגדות. כלומר, נפעל לביטול חוק השליש, כך שכל עובד שאינו מעוניין להתאגד לא יחוייב לשלם מיסי חבר לארגון העובדים. כמו-כן, נפעל לביטול מעמדן החוקי של האגודות העותומניות, כך שתהיה תחרות אמיתית בין ארגוני העובדים. אנו נפעל להגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים ונפעל לקדם חוקי שביתה הוגנים. אין כל קשר בין חוקי השביתה הנוכחיים המקנים כוח אדיר לוועדי עובדים לבין זכות השביתה. חוקי התאגדות הוגנים, שאינם נותנים כוח לא מידתי בידי אחד מהצדדים, חשובים לתפקוד המשק והמגזר הציבורי. עוצמת הוועדים החזקים היא כזו שעצם האיום בשביתה, הופך את אזרחי ישראל לבני ערובה ומביא לתגמול העובדים שלא על פי תרומתם אלא בהתאם ליכולתם לגרום נזק. המצב בו העובדים השובתים, על הנזק הרב שהם ממיטים על אזרחי ישראל, חסינים לחלוטין מפני תביעה בגין נזקי הפרת חוזה העסקתם, ובגין הנזק שהם גורמים הוא בלתי נסבל. ביטול שיטת החסינות ייאלץ את וועדי העובדים להביא בחשבון את עלויות השביתה ולשקול באופן ראוי את השימוש בה. הקטנת כוחם של ועדי העובדים החזקים תאפשר תפקוד אמין ויעיל יותר של המגזר הציבורי ותגדיל את מספר מקומות העבודה במשק. כמו כן, ריסון עליית השכר בחלקים האלימים של המגזר הציבורי יעזור בריסון הוצאות הממשלה ויאפשר, בסופו של דבר, להורדת נטל המס על כלל אזרחי ישראל.
5. מצמצמים את משרדי הממשלה. מנגנון ממשלתי מצומצם ושקוף הוא תנאי מקדים לממשל תקין, לכן נפעל להגביל במסגרת חוק יסוד הממשלה את מספר השרים. אנו נפעל להגבלת סמכויות לא מידתיות של משרדי הממשלה השונים, לביטול משרדי ממשלה מיותרים, ולאיחוד משרדים אחרים. כמו כן, נפעל לביטול האפשרות למנות שרים בלי תיק. זהו לתפיסתנו צעד חשוב לניהול יעיל ושקוף יותר של הממשלה, ולצמצום ניכר בעלות המנגנון הממשלתי. כל חריגה משמעותית ממבנה ממשלה פשוט הכולל את 6 משרדי הממשלה העיקריים: משרד האוצר, משרד הפנים, משרד המשפטים, משרד הביטחון, המשרד לביטחון פנים ומשרד החוץ מהווה לתפיסתנו ביטוי לניוון מערכת הממשל, בזבוז כספי הציבור וסיבוך בירוקרטי מיותר. לבסוף, על מדינת ישראל להתקין חוקה ליברלית שתמסד את מעמדן של זכויות האזרח.
6. הופכים את ישראל לאזור סחר חופשי ומורידים את מחירי המזון. חופש המסחר הוא תנאי יסוד בעידן המודרני לכלכלה איתנה. חסמי המכס, בעיקר בתחום המזון, הביאו לייקור חריף בעלויות מוצרי הצריכה. לתפיסתנו הגבלות המסחר בדמות מכסים, מיסי קנייה, איסורים על ייבוא והיטלי היצף, מטיבים עם קבוצות אינטרסים ופוגעים בכלל האזרחים. למעשה, הפגיעה היא בעיקר בעשירונים הנמוכים שמוציאים חלק יחסית גבוה מההכנסה שלהם על מזון. לכן, ההגבלות על יבוא מהוות צעד אנטי-חברתי מובהק. אנו נפעל לביטול מדיניות הפרוטקציוניזם הנהוגה כיום בעבור תעשיות "מקורבות", ולמען הפיכתה ההדרגתית של ישראל לאזור סחר חופשי. כלומר, נפעל לביטולם ההדרגתי של כל המכסים, מכסות הייבוא, מיסי הקנייה, איסורי הייבוא, ודרישות התקינה הייחודיות ממכון התקנים הישראלי עבור כל מוצר, גם אם כבר ברשותו אישור מהגופים המקבילים בארה"ב או באיחוד האירופאי. לדוגמא, נפעל למתן אישור יבוא אוטומטי לכל מוצר שיש לו כבר תו תקן ממדינה ב-OECD, וזאת ללא צורך במעורבות מכון התקנים הישראלי.
7. דואגים לסביבה אטרקטיבית לעסקים. כלכלת ישראל סובלת מנטל של חוקים ותקנות (רגולציה) שהוא בין הכבדים בעולם המערבי. עפ"י מדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי, ישראל עומדת במקום ה-35 בעולם. המשמעות היא שרוב המדינות המפותחות בעולם נהנות מעול רגולטורי קל מזה של ישראל. זוהי טרגדיה שהיזמות הישראלית הידועה נתקלת בכאלה חומות של רגולציה. יש בכך חוסר צדק משווע וטיפשות כלכלית, ואנו נפעל לחיסול הבעיה. רגולציה מיותרת, כמו זו הנהוגה בישראל, פוגעת בעיקר בעסקים קטנים, מובילה לעלייה ביוקר המחיה, לפגיעה בתחרות החופשית, לחוסר יעילות, לשחיתות ולפגיעה כללית ברמת החיים. אנו נקדם דה-רגולציה עמוקה ונרחבת בכלכלת ישראל עד שנביא את המדינה לעמוד בעשיריה הראשונה במדד קלות עשיית העסקים, לצד מדינות כמו ניו-זילנד, סינגפור, דנמרק, דרום קוריאה, ארה"ב ובריטניה.
8. מנהיגים מדיניות תקציבית ומוניטרית אחראית. איזון תקציבי, מטבע יציב ושערי חליפין חופשיים הם אבני יסוד של צמיחה כלכלית בריאה. לתפיסתנו, ריבית נמוכה באופן קבוע וגרעונות תקציביים אינם הדרך לצמיחה ארוכת טווח והם מביאים לעלייה חסרת אחריות בחוב הלאומי, לשחיקת חסכונות הציבור ולעיוות המשק. אנו נפעל לקידום רפורמה שתפחית את יכולתו של בנק ישראל לחולל אינפלציה ולבצע ספקולציות מט"ח בסכומים המגיעים למיליארדי דולרים על גבו של הציבור, ושתפחית את תלותו של המשק בהחלטותיה של ועדה מצומצמת. נוסף על כך, נפעל למיסוד מנגנון חוקתי האוסר על מדיניות הרסנית של גירעון כרוני, על ידי חיוב הממשלה בהפחתת הוצאות אוטומטית וצמצום קבוע של נטל החוב, עד חיסולו.
9. יוצאים מהפקקים. פקקי התנועה בישראל הם בלתי נסבלים ואף הולכים ומחריפים משנה לשנה. פקקים אלה מגדילים את זיהום האוויר, מביאים לבזבוז זמן וכסף ופוגעים בפריון הכלכלי. אנו נפעל לריסון הפקקים האלה ע"י מתן אישור גורף להפעלת תחבורה המונית על ידי יזמים פרטיים בפיקוח מינימלי. נאפשר ליזמים לקבוע בעצמם את אמצעי התחבורה, את תדירות ומסלול הקווים, וכמובן נאפשר שימושים באפליקציות מתקדמות בסמארטפונים. כמו כן, נאפשר carpooling בתשלום וניתן רישיון גורף לאובר ולחברות אחרות מסוגה. לבסוף, נפעל לקידום אגרת גודש שבלעדיה, בעיית הפקקים לא תבוא על פתרונה. יש להדגיש שמדובר באגרה מתוחכמת שלא מעלה את נטל המס הכללי אלא מחליפה מסי דלק (בלו) ומס קניית רכב. בין היתר, זהו בעצם צעד פרו-חברתי שמשפר את רמת חייהם של תושבי הפריפריה שאינם סובלים מפקקים – ולכן ישלמו אגרות גודש נמוכים – אך יהנו ממחירי רכב ודלק נמוכים יותר ממחירם כיום.
10. משחררים את שוק הרכב. חלק משמעותי מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל נגרם כתוצאה מתחזוקה לקויה של כלי רכב, בגלל המיסים הגבוהים והלא מוצדקים שאין להם אח ורע בעולם המתקדם. נפעל לביטול המיסים הכפולים על כלי רכב וחלקי חילוף למכוניות, משאיות ורכבי עבודה. נבטל תקנות מיושנות שמונעות תחרות על יבוא מכוניות וחלקי חילוף, נפעל להגברת הבטיחות בכבישי הארץ על ידי פתיחת שוק הרכב לתחרות מלאה. משרד התחבורה מסכל את הספורט המוטורי בישראל. בכל מדינה מפותחת יש ספורט מוטורי מפותח, זהו תחום שמייצר סכומי כסף גדולים והרבה מאוד מקומות עבודה בעולם החופשי ואין סיבה שבישראל לא יהיה ספורט מוטורי. נפעל לבטל את תקנות משרד התחבורה שמונעות הקמת ספורט מוטורי איכותי בישראל, ובכך נכניס את מדינת ישראל לעולם המוטורי הבין לאומי.